musicentry loader

Η Μήδεια του Μπόστ έγινε οπερέτα από τον Νίκο Κυπουργό. Summer Nostos Festival - SNFCC

27 Ιουνίου 2019Πηγή: Summer Nostos Festival

Η σατιρική Μήδεια του Μποστ, αυτός ο θρυλικός δεκαπεντασύλλαβος κλαυσίγελος, ενεργοποιείται ξανά και παίρνει απρόσμενα αλλά και συναρπαστικά τη μορφή οπερέτας, μετά από ανάθεση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στον συνθέτη Νίκο Κυπουργό. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης/bijoux de kant περιγράφει την παράσταση που θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Summer Nostos Festival ως «ένα μεγάλο γέλιο που θα μας σκεπάσει όλους».

Η οπερέτα είναι η ναυαρχίδα του ελαφρού μουσικού θεάτρου, το οποίο αναπτύχθηκε παράλληλα με τη μεγάλη και σοβαρή εξαδέλφη του, την όπερα. Στην Ελλάδα η οπερέτα γνώρισε τεράστια επιτυχία, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του μεσοπολέμου. Στο πλαίσιο του Κύκλου Operetta restart η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει νέα έργα οπερέτας, μετά από παραγγελία σε τρεις διακεκριμένους Έλληνες συνθέτες, με στόχο να δοθεί ώθηση για τη δημιουργική επανεκκίνηση του είδους. Η Μήδεια του Μποστ απολύτως συνειδητά ανοίγει αυτόν τον κύκλο που θα συζητηθεί. Πρόκειται για ένα πραγματικά ρηξικέλευθο έργο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι ο Μποστ κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος, ως σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλά και ζωγράφος. Η ανορθόδοξη χρήση της γλώσσας και τα σκοπίμως ανορθόγραφα κείμενά του είχαν στόχο να αποδομήσουν την καθαρεύουσα και να καθιερώσουν τη δημοτική γλώσσα.

Η σάτιρα του Μποστ έβαζε στο στόχαστρό της τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια, τον νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή. Το κείμενο της Μήδειας, σε δεκαπεντασύλλαβο, έχει ως αφετηρία τη γνωστή τραγωδία του Ευριπίδη, την οποία ο Μπόστ ανατρέπει με την καυστική και καίρια ματιά του και μιλά για μια γυναίκα η οποία θέλει να σκοτώσει τα παιδιά της, όχι τόσο για να εκδικηθεί τον Ιάσονα που την απατά, όσο επειδή τα παιδιά είναι τεμπέλικα, ακόλαστα και «δεν παίρνουνε τα γράμματα».

Ο Νίκος Κυπουργός, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, πολυβραβευμένος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ξεκίνησε από τη θρυλική Λιλιπούπολη και έχει συνθέσει δεκάδες έργα για το θέατρο και τον κινηματογράφο, φωνητική μουσική, ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για χορό καθώς και τραγούδια. Έργα του για το μουσικό θέατρο είναι τα: Σιωπή ο βασιλιάς ακούει, μιούζικαλ (παραγγελία ΟΜΜΑ 1995), Προσοχή ο πρίγκιπας λερώνει, όπερα και για παιδιά (παραγγελία ΕΛΣ 2013), Ειρήνη του Αριστοφάνη, μουσική κωμωδία (παραγγελία Εθνικού Θεάτρου 2017).

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης, σημειώνει για τη Μήδεια: «Ο δεκαπεντασύλλαβος κλαυσίγελος της Μήδειας του Μποστ μόνον ως οπερέτα θα έβρισκε την αβάσταχτη ελαφρότητα του ήθους της. Η σφαγμένη από χίλιους δυο νταλκάδες Μήδεια είναι μακελάρισσα στο γάμο του Καραγκιόζη, ανίκανη στη σφαγή,

 
Share

Τα cookies μας βοηθούν να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.