musicentry loader

Σάββας Καραντζιάς: Μια έκθεση στην Προσβασιμότητα

05 Ιουλίου 2025Πηγή: DONEMUS

Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Πολυφωνίας στο Parc Floral του Παρισιού από τις 4 Ιουλίου έως τις 2 Σεπτεμβρίου και στη Ρόδο (Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης, από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Οκτωβρίου 2026, θα πραγματοποιηθεί μια Έκθεση Φωτογραφίας & Ήχου, για την αναπηρία και την αισθητηριακή υποκειμενικότητα, με τίτλο Résonances. Αυτή η έκθεση προσφέρει μια διεπιστημονική καλλιτεχνική εμπειρία, γεφυρώνοντας τη φωτογραφία και τη μουσική σύνθεση. Γίνεται ένας χώρος εξερεύνησης που πυροδοτεί τη φαντασία, την ενδοσκόπηση και την αίσθηση κοινής εμπειρίας.

Στην καρδιά αυτού του έργου βρίσκεται ο Έλληνας συνθέτης Σάββας Καραντζιάς, ο οποίος ζει με αναπηρία. Λειτουργεί ως καταλύτης για μια αισθητική εμπειρία: Πώς μπορεί η αναπηρία να αναπαρασταθεί χωρίς να διορθωθεί, να μειωθεί ή να παραμορφωθεί;

Πώς μπορεί ένας εναλλακτικός τρόπος ύπαρξης στον κόσμο να μεταφραστεί μέσω κοινής καλλιτεχνικής και αισθητηριακής εμπειρίας, μέσα από ένα ντοκιμαντέρ που βασίζεται σε οπτικές γωνίες αρτιμελών ατόμων;

Αρχές: Βασικές Συναντήσεις
Μετά από αρκετά χρόνια, έχει αναδυθεί μια συνεργασία μεταξύ της Εσθονικής Φιλαρμονικής Χορωδίας Δωματίου και του Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Πολυφωνίας, με την υποστήριξη των οργανισμών Arts Spontanés (Παρίσι) και Ars Artis (Ρόδος). Βασισμένη σε ένα κοινό όραμα για τη σύγχρονη δημιουργία, αυτή η καλλιτεχνική συνεργασία οδήγησε φυσικά στην ανάπτυξη ενός φιλόδοξου διεπιστημονικού έργου: «Rhodes–Reval», που πραγματοποιήθηκε στο Ταλίν τον Νοέμβριο του 2024. Σχεδιασμένο ως χώρος διαπολιτισμικού διαλόγου, έρευνας και πειραματισμού, φέρνει κοντά Γάλλους, Έλληνες και Εσθονούς καλλιτέχνες.

Στο πλαίσιο αυτής της ανταλλαγής, το έργο Katharsis - που συνέθεσε ο Σάββας Καραντζιάς για μικτή χορωδία, κρουστά και σόλο βιολί - παρουσιάστηκε στη Ρόδο στις 6 Οκτωβρίου 2024 και στο Ταλίν στις 23 Νοεμβρίου 2024. Αυτή η σύγχρονη λειτουργία συνδυάζει διακριτικά τους ηχητικούς κόσμους της Εσθονίας και της Ελλάδας. Είναι αφιερωμένη στους Arvo Pärt και Veljo Tormis, στην Εσθονική Φιλαρμονική Χορωδία Δωματίου και στον Tõnu Kaljuste.

Συλλογική Φιλοξενία: Αναζητώντας Έμπνευση, Αποτυπώνοντας την Πραγματικότητα
Η έκθεση Resonances προέκυψε από τη συνάντηση τεσσάρων καλλιτεχνών γύρω από δύο εκφραστικές μορφές: τη φωτογραφία και τη μουσική. Κατά τη διάρκεια μιας κοινής καλλιτεχνικής φιλοξενίας, που πραγματοποιήθηκε παράλληλα με το φεστιβάλ «Rhodes–Reval», οι φωτογράφοι Peggy Herbeau και Christophe Fillieule, ο γλύπτης ήχου και βιολονίστας Χρύσανθος Αντωνίου, και ο συνθέτης Σάββας Καραντζιάς ανέπτυξαν τα θεμέλια του έργου τους. Η έκθεση παρακολουθεί την περίοδο του Καραντζιά στο Ταλίν, όπου, παρά την αναπηρία του, εργάστηκε στη δημιουργία του Katharsis με μια από τις πιο αναγνωρισμένες χορωδίες στον κόσμο. Το ταξίδι του έγινε εφαλτήριο για συλλογική καλλιτεχνική εξερεύνηση. Η φιλοξενία στην Εσθονία παρείχε πρώτη ύλη για τα έργα: οπτικά και ηχητικά θραύσματα της πραγματικής ζωής - ίχνη ταξιδιών, καθημερινής ρουτίνας, ανθρώπινων και καλλιτεχνικών συναντήσεων - που αποκαλύπτουν επίσης δημιουργικές παρορμήσεις και στιγμές προσωπικής υπέρβασης.

Ένας Καιρός για Δημιουργία: Μετασχηματισμός, Σχεδιασμός, Αναδιαμόρφωση Ορίων
Από αυτό το συλλεχθέν υλικό, οι καλλιτέχνες φαντάστηκαν, μεταμόρφωσαν και αναδιαμόρφωσαν τα έργα τους - εφαρμόζοντας αισθητηριακές μετατοπίσεις, υλικές αλλοιώσεις και αισθητικές επιλογές. Οι φωτογράφοι ακολούθησαν μια τολμηρή προσέγγιση: θολώνοντας σκόπιμα την εστίαση, άλλαξαν την αναγνωσιμότητα της εικόνας, τοποθετώντας συμβολικά τον θεατή σε μια οπτική γωνία με προβλήματα όρασης. Αυτή η τεχνική μέθοδος αντιστρέφει την παραδοσιακή σχέση υποκειμένου-παρατηρητή, ενεργοποιώντας τη μνήμη, τη φαντασία, το συναίσθημα και τον προβληματισμό του θεατή. Απομακρυνόμενοι από την κανονιστική όραση, αναδύεται μια νέα ερμηνεία της αναπηρίας, πυροδοτώντας απροσδόκητο διάλογο και αναδιαμορφώνοντας τη βιωμένη πραγματικότητα.

Εν τω μεταξύ, οι συνθέτες δημιούργησαν ένα ηχητικό ρεπερτόριο εναρμονισμένο με ένα ζωντανό περιβάλλον: την πόλη του Ταλίν στις αρχές του χειμώνα και το συναισθηματικό και καλλιτεχνικό αποτύπωμα της διαμονής.

Οι συνθέσεις του Σάββα Καραντζιά είναι εμποτισμένες με αποσπάσματα από την Κάθαρσις, συνδυάζοντας την ελληνική παράδοση με την εσθονική μουσική. Σε αυτά τα αποσπάσματα - που ερμηνεύονται από την Εσθονική Φιλαρμονική Χορωδία Δωματίου - προστίθενται συγκεκριμένοι ήχοι που θυμίζουν διακριτικά την παρουσία του ίδιου του συνθέτη, την εμπειρία του από την πραγματικότητα και την αναπηρία και την ευαίσθητη ακρόασή του στον κόσμο.

Ο Χρύσανθος Αντωνίου προσφέρει μια ξεχωριστή προοπτική μέσα από τις εξερευνήσεις του, με αποτέλεσμα πιο πειραματικά κομμάτια. Τα ηχητικά γλυπτά του συνδυάζουν ηχογραφήσεις πεδίου, ηλεκτρονικά στοιχεία, όργανα όπως βιολί και φωνή—επαναπροσδιορισμένα για να αντηχούν συγκεκριμένα οπτικά στοιχεία. Η συνθετική του διαίσθηση και το ηχητικό του έργο (θάμπωμα, φάσεις, μίξη, τέντωμα) προσφέρουν έναν μουσικό χώρο που γίνεται αισθητός, φανταστικός, κατοικήσιμος.

Η φωτογραφία και οι ηχητικές συνθέσεις αλληλεπιδρούν, σχηματίζοντας μια καλλιτεχνική πρόταση και μια αισθητηριακή εμπειρία στο σταυροδρόμι του ορατού και του ακουστού.

Εμβάπτιση: Δίνοντας στα Έργα μια Νέα Διάσταση
Κάθε φωτογραφία συνδυάζεται με ένα πρωτότυπο ηχητικό κομμάτι. Μαζί, σχηματίζουν μια «ηχοοπτικοποίηση» - ένα υβριδικό αντικείμενο που επιτρέπει την ταυτόχρονη εμπειρία εικόνας και ήχου. Η εμπειρία του θεατή εμπλουτίζεται άμεσα: η εικόνα ενισχύεται, επεκτείνεται ή μεταμορφώνεται από τον ήχο - ή αντίστροφα, η ηχητική αντίληψη μεταβάλλεται από το οπτικό. Υπάρχει τεράστια ποικιλομορφία στον τρόπο που σχετιζόμαστε με τις αισθήσεις μας. Οι συντονισμοί στοχεύουν να δώσουν ελευθερία σε αυτήν την ποικιλομορφία αντίληψης.

Αυτές οι δύο διαστάσεις δημιουργούν ένα αίσθημα εμβύθισης μέσα στα έργα: μουσική επέκταση της οπτικής εμπειρίας, αυξημένη αντίληψη λεπτομέρειας, κίνηση στατικών εικόνων, αντίφαση, φωτισμός, συσκότιση, η εντύπωση της κίνησης... Οι συντονισμοί προσκαλούν τη φαντασία και προσφέρουν μια νέα, εναλλακτική διάσταση στην αρχική ερμηνεία των έργων. Μας ενθαρρύνουν να αναλογιστούμε την αντίληψη όταν αυτή μεταβάλλεται, εμπλουτίζεται, μεταμορφώνεται ή εμποδίζεται - χωρίς ποτέ να μειώνει την καλλιτεχνική εμπειρία.

Συνεργάτες:
Η έκθεση «Resonances» υποστηρίχθηκε από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Culture Moves Europe, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ινστιτούτο Γκαίτε, σε συνεργασία με την Εσθονική Φιλαρμονική Χορωδία Δωματίου και το Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Πολυφωνίας. Οι απόψεις που εκφράζονται στο παρόν δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ότι αντικατοπτρίζουν την επίσημη γνώμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

«L’art du mouvement» (2025), Olympia Gauguet

Είναι ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τον συνθέτη Σάββα Καραντζιά, ένα άτομο με αναπηρία, οποίος δημιουργεί ένα καινοτόμο μουσικό έργο που συνδυάζει εσθονικά και ελληνικά πολιτιστικά στοιχεία. Σε στενή συνεργασία με την καταξιωμένη Εσθονική Φιλαρμονική Χορωδία Δωματίου (EPCC), η ταινία αποτυπώνει τη δημιουργική του διαδικασία από την πρόβα έως την τελική παράσταση. Θέματα επιμονής, πολιτιστικής ενότητας και της μεταμορφωτικής δύναμης της συνεργασίας αναδύονται σε αυτή τη συναισθηματική και εμπνευσμένη εξερεύνηση της παγκόσμιας γλώσσας της μουσικής. Τα είδη περιλαμβάνουν βιογραφικό ντοκιμαντέρ, μουσική και πολιτιστική εξερεύνηση.

Σκηνοθεσία/Επιμέλεια: Olympia Gauguet

Παραγωγή: Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Πολυφωνίας (Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης)

Share

Τα cookies μας βοηθούν να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.