
Χρήστος Αναστασίου - Συνθέτης, Αρχιμουσικός
Χρήστος Σπ. Αναστασίου ΜΑ Συνθέτης – Αρχιμουσικός, καθηγητής Σύνθεσης
Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Αρχικά, σπούδασε Aνώτερα Θεωρητικά της Μουσικής (με τους Αλ. Λασκαρίδη, Αθ. Παπανικολάου και Κ. Κυδωνιάτη,) και αποφοίτησε από τα Ωδεία Απολλώνιο και Ελληνικό στην Αθήνα, λαμβάνοντας τα πτυχία Αρμονίας Αντίστιξης και Φούγκας με Άριστα παμψηφεί. Παράλληλα μελετούσε κινησιολογία και Δ/νση Oρχήστρας με τον Λευτέρη Xαλκιαδάκη, και επίσης κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο και πιάνο.
Συνέχισε τις σπουδές του στη Σύνθεση και στη Δ/νση Oρχήστρας με τον Θόδωρο Aντωνίου (Εθνικό Ωδείο Αθηνών) και αποφοίτησε λαμβάνοντας Δίπλωμα Σύνθεσης με άριστα παμψηφεί, και Δίπλωμα Δ/νσης Ορχήστρας.
Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σύνθεση, Aνάλυση, Διεύθυνση Oρχήστρας, και Ηλεκτρονική Μουσική στο Πανεπιστήμιο του Bελιγραδίου (Srdjan Hofman, Zoran Eric΄), απ’ όπου και αποφοίτησε με Master of Arts (MA 1997).
Επιπλέον, σπουδές και σεμινάρια στην ηλεκτροακουστική μουσική, προγραμματισμό & μουσική με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, Αλγοριθμική Σύνθεση, Ακουσματική Μουσική, Φασματική Μουσική, Θεωρία των Συνόλων, Σύνολα Τονικών Κλάσεων (pitch class set), ζωντανή και διαδραστική ηλεκτρονική μουσική και ανάλυση τεχνικών σύνθεσης ήχου σε διάφορα σεμινάρια και ακαδημίες στην Ευρώπη.
Παρακολούθησε (1992-93) τον κύκλο σεμιναρίων Mουσικής Πληροφορικής στο Kέντρο Σύγχρονης Mουσικής Έρευνας (K.ΣY.M.E.), σε συνεργασία με το Κέντρο Μουσικής έρευνας του Πανεπιστημίου Columbia με θέμα «Μουσική μέσω προγραμματισμού» και διάφορα σεμινάρια σύνθεσης και μουσικής σημειογραφίας.
Έχει διευθύνει διάφορα ορχηστρικά και φωνητικά σύνολα σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και επίσης σε ηχογραφήσεις σε διάφορα studio. Έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις για το έργο του. Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης ALEA III, διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης OLYMPIA του A’ Προγράμματος της Eλληνικής Pαδιοφωνίας, 3ο Φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής του Bελιγραδίου, διεθνής Διαγωνισμός Σύγχρονης Μουσικής Taukay στην Ιταλία, διεθνές φεστιβάλ Ηλεκτροακουστικής μουσικής OUAEMF στην Osaka της Ιαπωνίας κ.α.
Πολυγραφότατος συνθέτης με συνθετικό έργο που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης μουσικής και περιλαμβάνει έως τώρα 137 έργα όπως, κουαρτέτα εγχόρδων, κοντσέρτα για διάφορα όργανα και ορχήστρα, έργα ορχήστρας δωματίου και συμφωνικής μουσικής, έργα για φωνή και σόλο όργανα, χορωδιακή μουσική, μουσική για θέατρο, έργα ηλεκτροακουστικής μουσικής και σύνθεσης μεικτών μέσων με ακουστικά όργανα και υπολογιστή (mixed media composition), καθώς και επεξεργασία του ήχου με sampler και άλλες εφαρμογές (Logic, Ableton, Max, Super Collider κ.ά.) για stereo και πολυκάναλα συστήματα.
H αναζήτηση και εφαρμογή νέων μεθόδων και νέων ηχοχρωμάτων, η διερεύνηση των φυσικών ιδιοτήτων του ήχου και η μετάδοση του μέσω φυσικών μέσων, οι διαφορετικοί τρόποι παραγωγής και η εκφραστική του δυνατότητα, η πολυδιάστατη ηχητική οργάνωση, η διεύρυνση της οργανολογίας μέσω της συνεχούς επανεξέτασης του ήχου που τον οδηγεί σε αναθεωρήσεις της μουσικής γλώσσας και των αισθητικών προσεγγίσεων, είναι τα ζητούμενα σε κάθε νέο έργο του.
Σημαντική κατεύθυνση της δημιουργικής του πορείας επίσης, είναι η ηλεκτροακουστική μουσική και οι ηλεκτρονικές διαδικασίες γενικότερα οι οποίες διαμορφώνονται και καθορίζονται από τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, η εξερεύνηση του ήχου, του ρυθμού, της συνήχησης, της μικροτονικότητας, και τα πολυμεσικά έργα (multi-media).
Η εις βάθος εξερεύνηση της μουσικής και η εκμάθηση κάποιων προγραμματιστικών περιβαλλόντων και εργαλείων, τον βοηθούν να διευρύνει συνεχώς τον ορίζοντά του, να αντιληφθεί και να κατανοήσει τον κόσμο των ήχων.
Πεδία που ερευνά είναι η Ψυχοακουστική στη Μουσική με Υπολογιστές (Psychoacoustics & Computer Music) και η Mουσική του Περιβάλλοντος (Music of the Environment). H φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική (που κοινό τους στοιχείο είναι η έμπνευση), τον απασχολούν πάντα στη δημιουργική διαδικασία, του ανοίγουν νέους ορίζοντες και τον ωθούν στο να δημιουργήσει έναν δικό του μουσικό κόσμο.
Μέλος πολλών διεθνών και ελληνικών επιτροπών διαγωνισμών σύνθεσης σύγχρονης και ηλεκτροακουστικής μουσικής ( Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Εθνική Λυρική Σκηνή ελληνικό ISCM, κά).
Έργα του έχουν εκτελεστεί από καταξιωμένους σολίστ, σύνολα δωματίου και ορχήστρες στην Eλλάδα και σε άλλες χώρες της Eυρώπης και των ΗΠΑ, σε φεστιβάλ, κοντσέρτα και συναυλίες οργανικής και χορωδιακής μουσικής και σε ζωντανές εκπομπές του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Πολλά από αυτά είναι αναθέσεις και παραγγελίες μουσικών οργανισμών και άλλων φορέων της Eλλάδος και του εξωτερικού. Έχει επίσης συνθέσει, διασκευάσει ενορχηστρώσει και έχει διευθύνει έργα Jazz μουσικής, τα οποία έχουν ηχογραφηθεί και έχουν παρουσιαστεί σε συναυλιακούς χώρους.
Το 2016 ξεκίνησε η συνεργασία του με τη διεθνή δισκογραφική εταιρία ''Phasma Music''. Σε συνεργασία της με την ''Sarton Records Warsaw Poland'', κυκλοφόρησαν δύο CD με έργα σύγχρονης μουσικής, το Aleph και το Beth στα οποία συμμετέχει με δύο του έργα, “Stochasmos” και “Makron” για σόλο φλάουτο.
Το 2017 ηχογραφήθηκαν στην Πολωνία δύο ακόμα CD με έργα σύγχρονης μουσικής, το Two minutes και Daleth με τα έργα του, Satsang (2017) για φλάουτο και άλτο φλάουτο και Echomorphes (2017) για φλάουτο και βιμπράφωνο, από την εταιρία Phasma Music (Naxos) που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 2018.
Το 2022 κυκλοφόρησε το CD ‘’Tuba Varie’’για Τούμπα όπου υπάρχει το έργο του για σόλο Τούμπα ‘’Anavasis’’ (2022).
Ηχογραφήθηκαν επίσης και άλλα έργα του που θα κυκλοφορήσουν από την εταιρεία ''Phasma Music'', όπως τα, String Quartet No 2 (2009), Breath and Sound για σόλο φλάουτο (2018), Antinomies για φλάουτο και πιάνο (2019), Inner Spirit για φλάουτο, βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο (2019), ‘’Monologue’’ για σόλο κλαρινέτο (1994) και Elampsi για σόλο βιολί (2022). Με την ίδια εταιρεία (''Phasma Music'') έχουν δρομολογηθεί και νέες ηχογραφήσεις και συναυλίες, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται και ένα προσωπικό του CD που θα κυκλοφορήσει στο τέλος του 2022.
Έχει δώσει επανειλημμένως διαλέξεις και έχει διδάξει σε σεμινάρια σύνθεσης για τη σύγχρονη μουσική δημιουργία, όπου έχει παρουσιάσει έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών.
Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής και καθηγητής Σύνθεσης σε Ωδεία της Αθήνας και της περιφέρειας (Δωρικό Ωδείο, Ωδείο Nέας Tέχνης, Δημοτικό Ωδείο Iωαννίνων, Πρότυπο Ωδείο Aνατολικής Aττικής, Συμφωνικό Ωδείο, Δημοτικό Ωδείο Περιστερίου, Κλασσικό Ωδείο, Ωδείο Πρωτοπορία, Ωδείο Athenaeum, κ.ά). Αρκετοί μαθητές του διακρίθηκαν στο χώρο και άλλοι συνέχισαν σε μουσικά Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Διδάσκει στα Ωδεία Athenaeum, Πρωτοπορία και Κλασσικό.
Τα έτη 2010 έως το 2018 ήταν μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, για την εξέταση αιτημάτων πραγματοποίησης εκδηλώσεων στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού και άλλους σημαντικούς χώρους.
Aπό το 1994 είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών και από το 2018 είναι μέλος (έφορος) του Διοικητικού Συμβουλίου.
Έργα του εκδίδονται στη Universal Edition Vienna, Austria.
Από τον Σεπτέμβριο του 2022 ο συνθέτης εκπροσωπείται για όλο τον κόσμο από την εταιρεία MUSICENTRY.
Blog: https://christosanastassiou.blogspot.com
YouTube: https://www.youtube.com/user/aplapedion/videos?view_as=subscriber
Facebook: https://www.facebook.com/ChristosAnastassiou
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/christos-anastassiou-12221622/
Λίγα λόγια για το έργο του Χρήστου Αναστασίου
Μελετώντας αρχικά τη μουσική προηγούμενων, και αργότερα μεταγενέστερα συγχρόνων σημαντικών συνθετών με στόχο να δημιουργήσει τους δικούς του μουσικούς διαδρόμους, αγνοώντας κάθε σύμβαση και κάθε περιορισμό, φωτίζει άλλα σημεία και άλλες οπτικές γωνίες του μουσικού «σύμπαντος», προσπαθώντας να δημιουργήσει μια προσωπική υφολογική γλώσσα.
Στη διαδικασία τη σύνθεσης χρησιμοποιεί εν γένει μια αλγοριθμική λογική. Μία εξελικτική δομή στον χρόνο που παράγει τιμές με βάση συγκεκριμένους κανόνες προσδιορισμού των μουσικών παραμέτρων μιας συνθετικής διαδικασίας.
Η συνθετική του προσέγγιση στην οργάνωση και ανάπτυξη του μουσικού του υλικού, είναι οι πολύπλοκες αριθμητικές σχέσεις, η χρήση αλγοριθμικών διαδικασιών για την ανάπτυξη του αρμονικού και του ρυθμικού μουσικού υλικού καθώς και των δομικών χαρακτηριστικών ενός έργου, η μετεξέλιξη των στοιχείων σε επιμέρους τάσεις, η τονική ανάπτυξη, οι οριζόντιες και κάθετες πολυμετρίες και πολυρρυθμίες, τα πολυεπίπεδα ρυθμικά μοτίβα και οι αρμονικοί συνδυασμοί.
Η ιδιαίτερη τονική ανάπτυξη, ο διαρκής μετασχηματισμός με τις συνεχείς αναδιατάξεις, η δημιουργία νέων μικρότερων συνόλων του αρχικού μουσικού υλικού, η διαρκώς αυξανόμενη πολυπλοκότητα, η μικροτονικότητα, η διάρθρωση των δυναμικών, οι μουσικές χειρονομίες (articulation), η ηχοχρωματική δομή, η διερεύνηση του ήχου και ο τρόπος που θα παραχθεί από κάθε όργανο, η χρήση μοντέλων τυχαιότητας με κάποιες ελεγχόμενες παραμέτρους (σε κάποια έργα του), η σημειογραφική απροσδιοριστία (interterminate notation) και η συνεχής διαμόρφωση του μουσικού υλικού, είναι χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου του.
Το κάθε του έργο έχει τη δική του φόρμα και το αρχιτεκτονικό του σχέδιο διαφέρει από κάθε άλλο. Ξεκινά από ένα μικρό στοιχείο το οποίο εξελίσσεται συνεχώς έχοντας απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης. Το σημαντικό γι’ αυτόν είναι η διαρκής κίνηση και η αδιάκοπη ροή της δομής. Η γραμμική του εξέλιξη συνυπάρχει με την αρμονική του τακτική. Ταυτόχρονα υπάρχει και η ανομοιότητα, η αντίθεση, η χρωματικότητα και η πολυπλοκότητα.
Σημαντική κατεύθυνση της δημιουργικής του πορείας επίσης, είναι η ηλεκτροακουστική μουσική και οι ηλεκτρονικές διαδικασίες γενικότερα οι οποίες διαμορφώνονται και καθορίζονται από τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, η εξερεύνηση του ήχου, του ρυθμού, της συνήχησης, της μικροτονικότητας, και τα πολυμεσικά έργα (multi-media).
Η εις βάθος εξερεύνηση της μουσικής και η εκμάθηση κάποιων προγραμματιστικών περιβαλλόντων και εργαλείων, τον βοηθούν να διευρύνει συνεχώς τον ορίζοντά του, να αντιληφθεί και να κατανοήσει τον κόσμο των ήχων.
Πεδία που ερευνά είναι η Ψυχοακουστική στη Μουσική με Υπολογιστές (Psychoacoustics & Computer Music) και η Mουσική του Περιβάλλοντος (Music of the Environment).
H φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική (που κοινό τους στοιχείο είναι η έμπνευση), τον απασχολούν πάντα στη δημιουργική διαδικασία, του ανοίγουν νέους ορίζοντες και τον ωθούν στο να δημιουργήσει έναν δικό του μουσικό κόσμο.
Stochasmos, for solo Flute (1991)
Echomorphes, for Flute and Vibraphone (2017)
Makron, for solo Flute (2012)
Satsang, for Flute and Alto flute (2017)
Breath and Sound, for solo Flute (2018)
Lament for Theodore, for solo Flute (2020)
Anavasis, for solo Tuba, Op. 124 (2022)
String Quartet No 2
Inner Spirit, for Flute, Violin, Viola and Violoncello (2019)
Palintropon, Op. 129, for Flute, Alto Sax, Trombone, Marimba, Vibraphone and Contrabass (2022)
Monologue, for solo Clarinet (1994)
Methexis, for Large Chamber Orchestra (1994)
Events, for saxophone Quartet (2000)
Nemesis, for Bass Clarinet- Violin - Mezzo-Soprano and Piano (2018)
Nomos, for String Quartet (1991)
Τα είδωλα γυμνά (Αγαλματοποιία) για Μεικτή Χορωδία, ποίηση Μενέλαος Λουντέμης (2017)
Epigrams, for Flute, Bb Clarinet, Violin, Violoncello and Piano (2004)
Diastasis, for Chamber Orchestra 2006)
Concerto for Piano No 1 Op. 121 (2020)
Variations, for flute, clarinet, violin and violoncello (1991)
Associations, for oboe, percussion, piano violin, viola and violoncello (1993)
Electroacoustic / Electronic Music
Anima Munti, for Electroacoustic Music, video, narrator and dance - theatrical team (2006)
In Aeternum, for Electroacoustic Mixed Music, Piano, Mezzo - Soprano, Video, Actress and Narrator (2016)
The other Side, Electronic Music (2017)
Ad infinitum, Electronic Music (2018)
Visions, Electronic Music (2018)
Invocation, Electronic Music (2022)
Program Notes :
String Quartet No 2 Op. 92 (2009), Ex Quartet, recorded Poland 2018
Έργο βασισμένο πάνω στην ακολουθία Fibonacci. Χρήση αναλογιών στη δομή, στη ρυθμική, μετρική και φθογγική οργάνωση του έργου.
Ο μετασειραϊκός προσανατολισμός, το υλικό το οποίο αντλείται από σετ τονικών κλάσεων (pitch class sets) με βάση την ακολουθία Fibonacci, η ελεύθερη χρήση διαστημάτων κυρίως του ημιτονίου, η συνεχής αλλαγή χρήσης των δοξαριών (bows), τα pizzicatti, τα τρέμολο (tremolos), και η εκτεταμένη χρήση των αρμονικών (harmonics), έχουν ως στόχο τη δημιουργία μιας διαρκούς μεταβαλλόμενης ανάπτυξης και ηχοχρωματικής μεταβολής.
Οι διαδοχικοί μετασχηματισμοί, η προεπιλεγμένη κυκλική διαστηματική αντιμετάθεση, (rotation), οι συνεχείς αναδιατάξεις των μοτιβικών τονικών κλάσεων, η χρήση καθρεφτιζόμενων (mirror) μερών, οι κανόνες και η παραγώγιση (derivation) νέων υποσυνόλων, δημιουργούν συνεχώς νέες γεωμετρικές μετατοπίσεις και συμμετρίες.
Η πολυπλοκότητα, οι σύνθετες σχέσεις των ηχητικών εντάσεων οι περίπλοκες ρυθμικές παραλλαγές, και οι συνεχείς μετρικές μετατροπίες, δημιουργούν αλλαγές των ρυθμικών και τονικο-μελωδικών σχημάτων και μια πύκνωση του αρμονικού και αντιστικτικού ηχητικού υλικού, αποτελούν τα δομικά στοιχεία του έργου και δημιουργούν μια άλλη διάσταση στη δομή και την αισθητική του έργου.
Το String Quartet Νο 2 είναι έργο εξαιρετικής δυσκολίας, και έχει ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις από τους ερμηνευτές.
«Γέννηση, κορύφωση, εξάντληση της ενέργειας και αποδόμηση των στοιχείων (κλασική περίπτωση εντροπίας)… πάγωμα στον χρόνο…»
Echomorphes for flute and vibraphone Op. 117 (2017) Phasma Music CD Daleth, Flute Iwona Glinka -Vibraphone Leszek Lorent
Το μουσικό υλικό του έργου είναι κύτταρα τριών και τεσσάρων φθόγγων τα οποία διευρύνονται με συνεχείς αναδιατάξεις, σε συνδυασμό με τροπικά στοιχεία.
H οργάνωση της ρυθμικής παραμέτρου, η τονική ανάπτυξη, τα στοιχεία της (διευρυμένης) επαναληπτικότητας και η διαρκής αυξανόμενη πολυπλοκότητα, περιγράφουν την αλληλεπίδραση των ηχητικών παραμέτρων, οι οποίες διαμορφώνουν τη μορφή του έργου.
Έργο με έντονο ρυθμικό χαρακτήρα, πολύπλοκη ρυθμική αγωγή, ανάπτυξη και μετρικές μετατροπίες, επιδιώκει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα καταδεικνύοντας παράλληλα και τις αυξημένες απαιτήσεις δεξιοτήτων της παρτιτούρας.
Elampsi Op. 126 for solo Violin (2021)
Έλλαμψη. Ψυχική λάμψη και φωτισμός από θεϊκή δύναμη.Ως φως της γνώσης, η έλλαμψη ανήκει στην παράδοση της δυτικής εικονοποιίας του φωτός, όπου η γνώση της αλήθειας συνδέεται με ένα λαμπερό καθαρό φως. Η επιστημολογία του Ιερού Αυγουστίνου ταυτίζει την κατανόηση της θεϊκής αλήθειας με την έλλαμψη, την εισροή φωτός.
Η οργάνωση του ηχητικού υλικού γίνεται κατά ομάδες (group composition) και σύνολα τονικών κλάσεων (pitch class sets) κατά τρόπο συνδυαστικό και με δυνατότητα μεταλλαγής σε οποιαδήποτε σειρά, οι τρόποι επεξεργασίας των φωνών του κάθε γκρουπ, η αναδιάταξη του τονικού υλικού, οι κυκλικοί ισομετρικοί μετασχηματισμοί, η τονική μετατόπιση των αρχικών συνόλων τονικών κλάσεων, η συμπληρωματικότητα και η συνδυαστικότητα, έχουν ως αποτέλεσμα τη διατύπωση σχέσεων και ιδιοτήτων, οι οποίες καθορίζουν τη ρυθμική και τη χρονική οργάνωση του έργου.
Οι συνεχείς αλλαγές του τρόπου χρήσης του δοξαριού, η εκτεταμένη χρήση αρμονικών, η συχνή μεταβολή των δυναμικών και η χρήση συγκεκριμένων τύπων διαστηματικού περιεχομένου, δημιουργούν αλληλεπιδραστικές διαδικασίες, οι οποίες επενεργούν δυναμικά στο ηχητικό υλικό και στη φόρμα του έργου.
‘’Anavasis’’ for solo Tuba (2021) /Dedicated to Georgios- Theodoros Rarakos
Ρυθμικά μοντέλα, πολυμετρία και μετρικές μετατροπίες που δημιουργούν μια οριζόντια πολυμετρική και πολυρυθμική μορφή.
Αλγοριθμική διαδικασία με χρήση σετ τονικών κλάσεων (pitch class sets). Η συμμετρία επιτυγχάνεται με τις συνεχείς αναδιατάξεις, τις τονικές μετατοπίσεις (transpositions), τη συνδυαστικότητα και την συμπληρωματικότητα (complement), την αλλαγή του προσανατολισμού των ρυθμικο – μελωδικών συνόλων, τις κυκλικές μετατοπίσεις (rotation) και τις παραλλαγές.
Χρησιμοποιείται κυρίως ένας τύπος διαστηματικού περιεχομένου, η μικρή 2η και οι αναστροφές της).
Η επανάληψη των μελωδικών διαστημάτων και η συνεχής χρήση του ημιτονίου δημιουργούν μία συμπύκνωση του διάφωνου ηχητικού υλικού και αποδίδονται με έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τους περιορισμούς του οργάνου, αποβλέποντας σε έναν ηχοχρωματικό εμπλουτισμό και μαζί με τις άλλες τεχνικές, δημιουργούν ένα πλάνο διαρκούς μελωδικο – ρυθμικής παραλλαγής.
Έργα του σε CD (Phasma Music, Sarton Records)
- Stochasmos for Flute, (1992), CD BETH
- Makron for Flute (2012), CD ALEPH
- Breath and Sound (2018), CD TWO MINUTES Solo Flute
- Satsang for flute and alto flute (2017), CD TWO MINUTES - 2 Flutes
- Echomorphes for Flute and Vibraphone (2017), CD DALETH
- String Quartet No 2 (2009)
- Lament for Theodore, for solo Flute (2020), CD LAMENT FOR THEODORE ANTONIOU
- Anavasis for solo Tuba Op. 127 (2021)