musicentry loader

Χρήστος Αναστασίου - Συνθέτης, Αρχιμουσικός

Πολυγραφότατος συνθέτης με έργο που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης μουσικής όπως, κουαρτέτα εγχόρδων, κοντσέρτα για διάφορα όργανα και ορχήστρα, έργα ορχήστρας δωματίου και συμφωνικής μουσικής, έργα για φωνή και σόλο όργανα, χορωδιακή μουσική, μουσική για θέατρο, έργα ηλεκτροακουστικής μουσικής και σύνθεσης μεικτών μέσων με ακουστικά όργανα. Έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Share

Χρήστος Σπ. Αναστασίου ΜΑ Συνθέτης – Αρχιμουσικός, καθηγητής Σύνθεσης

Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Αρχικά, σπούδασε Aνώτερα Θεωρητικά της Μουσικής (με τους Αλ. Λασκαρίδη, Αθ. Παπανικολάου και Κ. Κυδωνιάτη,) και αποφοίτησε από τα Ωδεία Απολλώνιο και Ελληνικό στην Αθήνα, λαμβάνοντας τα πτυχία Αρμονίας Αντίστιξης και Φούγκας με Άριστα παμψηφεί. Παράλληλα μελετούσε κινησιολογία και Δ/νση Oρχήστρας με τον Λευτέρη Xαλκιαδάκη, και επίσης κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο και πιάνο.

Συνέχισε τις σπουδές του στη Σύνθεση και στη Δ/νση Oρχήστρας με τον Θόδωρο Aντωνίου (Εθνικό Ωδείο Αθηνών) και αποφοίτησε λαμβάνοντας Δίπλωμα Σύνθεσης με άριστα παμψηφεί και Δίπλωμα Δ/νσης Ορχήστρας.

Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σύνθεση, Aνάλυση, Διεύθυνση Oρχήστρας, και Ηλεκτρονική Μουσική στο Πανεπιστήμιο του Bελιγραδίου (Srdjan Hofman, Zoran Eric΄), απ’ όπου και αποφοίτησε με Master of Arts (MA 1997) (Σύνθεση και Δ/νση Ορχήστρας).

Επιπλέον, σπουδές και σεμινάρια στην ηλεκτροακουστική μουσική, προγραμματισμό & μουσική με χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, Αλγοριθμική  Σύνθεση, Ακουσματική Μουσική, Φασματική  Μουσική, Θεωρία των Συνόλων, Σύνολα Τονικών Κλάσεων (pitch class set),  ζωντανή και διαδραστική ηλεκτρονική μουσική και ανάλυση τεχνικών σύνθεσης ήχου, σε διάφορα σεμινάρια και ακαδημίες στην Ευρώπη (Βασιλεία, Ζυρίχη).

Παρακολούθησε (1992-93) τον κύκλο σεμιναρίων Mουσικής Πληροφορικής στο Kέντρο Σύγχρονης Mουσικής Έρευνας (K.ΣY.M.E.), σε συνεργασία με το Κέντρο Μουσικής έρευνας του Πανεπιστημίου Columbia με θέμα «Μουσική μέσω προγραμματισμού» και διάφορα σεμινάρια σύνθεσης και μουσικής σημειογραφίας.

Έχει διευθύνει διάφορα ορχηστρικά και φωνητικά σύνολα σε συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και επίσης σε ηχογραφήσεις σε διάφορα studio.

Έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις για το έργο του. Διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης ALEA III, διεθνής Διαγωνισμός Σύνθεσης OLYMPIA του A’ Προγράμματος της Eλληνικής Pαδιοφωνίας, 3ο Φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής του Bελιγραδίου, διεθνής Διαγωνισμός Σύγχρονης Μουσικής και Ηλεκτροακουστικής Μουσικής  Taukay στην Ιταλία, διεθνές φεστιβάλ Ηλεκτροακουστικής μουσικής OUAEMF στην Osaka της Ιαπωνίας κ.α.

Πολυγραφότατος συνθέτης με συνθετικό έργο που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης μουσικής και περιλαμβάνει έως τώρα 144 έργα όπως, κουαρτέτα εγχόρδων, κοντσέρτα για διάφορα όργανα και ορχήστρα, έργα ορχήστρας δωματίου και συμφωνικής μουσικής, έργα για φωνή και σόλο όργανα, χορωδιακή μουσική, μουσική για θέατρο, έργα ηλεκτροακουστικής μουσικής και σύνθεσης μεικτών μέσων με ακουστικά όργανα και υπολογιστή (mixed media composition), καθώς και επεξεργασία του ήχου με ψηφιακά συστήματα ηχητικής επεξεργασίας (Logic, Ableton, Max, Super Collider κ.ά.) για stereo και πολυκάναλα συστήματα.

Η πολυδιάστατη ηχητική οργάνωση, η αναζήτηση και εφαρμογή νέων μεθόδων και νέων ηχοχρωμάτων μέσω της συνεχούς επανεξέτασης, η διερεύνηση των φυσικών ιδιοτήτων του ήχου και οι διαφορετικοί τρόποι παραγωγής του, τον οδηγούν σε αναθεωρήσεις της μουσικής του γλώσσας και των αισθητικών του προσεγγίσεων, που είναι και τα ζητούμενα σε κάθε νέο έργο του.

Η εις βάθος εξερεύνηση της μουσικής και η εκμάθηση κάποιων προγραμματιστικών περιβαλλόντων και εργαλείων, τον βοηθούν να διευρύνει συνεχώς τον ορίζοντά του, να αντιληφθεί και να κατανοήσει τον κόσμο των ήχων.

Σημαντική κατεύθυνση της δημιουργικής του πορείας επίσης, είναι η ηλεκτροακουστική μουσική και οι ηλεκτρονικές διαδικασίες γενικότερα οι οποίες διαμορφώνονται και καθορίζονται από τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, η εξερεύνηση του ήχου, του ρυθμού, της συνήχησης, της μικροτονικότητας, και τα πολυμεσικά έργα (multi-media).

Πεδία που ερευνά είναι η Ψυχοακουστική στη Μουσική με Υπολογιστές (Psychoacoustics & Computer Music) και η Mουσική του Περιβάλλοντος  (Music of the Environment). H φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική, τον απασχολούν πάντα στη δημιουργική διαδικασία, του ανοίγουν νέους ορίζοντες και τον ωθούν στο να δημιουργήσει έναν δικό του μουσικό κόσμο.

Μέλος πολλών διεθνών και ελληνικών επιτροπών διαγωνισμών σύνθεσης σύγχρονης και ηλεκτροακουστικής μουσικής ( Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, Εθνική Λυρική Σκηνή ελληνικό ISCM, κά).

Έργα του έχουν εκτελεστεί από καταξιωμένους σολίστ, σύνολα δωματίου και ορχήστρες στην Eλλάδα και σε άλλες χώρες της Eυρώπης και των ΗΠΑ, σε φεστιβάλ, κοντσέρτα και συναυλίες οργανικής και χορωδιακής μουσικής και σε ζωντανές εκπομπές του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Πολλά από αυτά είναι αναθέσεις και παραγγελίες μουσικών οργανισμών και άλλων φορέων της Eλλάδος και του εξωτερικού. Έχει επίσης συνθέσει, διασκευάσει ενορχηστρώσει και έχει διευθύνει έργα Jazz μουσικής, τα οποία έχουν ηχογραφηθεί και έχουν παρουσιαστεί σε συναυλιακούς χώρους.

Το 2016 ξεκίνησε η συνεργασία του με τη διεθνή δισκογραφική εταιρία ''Phasma Music''. Σε συνεργασία της με την ''Sarton Records Warsaw Poland'', κυκλοφόρησαν δύο CD με έργα σύγχρονης μουσικής, το Aleph και το Beth στα οποία συμμετέχει με δύο του έργα, “Stochasmos” και “Makron” για σόλο φλάουτο.

Το 2017 ηχογραφήθηκαν στην Πολωνία δύο ακόμα CD με έργα σύγχρονης μουσικής, το Two minutes και Daleth με τα έργα του, Satsang (2017) για φλάουτο και άλτο φλάουτο και Echomorphes (2017) για φλάουτο και βιμπράφωνο, από την εταιρία Phasma Music (Naxos) που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 2018.

Το 2022 κυκλοφόρησε το CD ‘Tuba Varie’’για Τούμπα όπου υπάρχει το έργο του για σόλο Τούμπα ‘’Anavasis’’ (2022).

Ηχογραφήθηκαν επίσης και άλλα έργα του που θα κυκλοφορήσουν από την εταιρεία ''Phasma Music'', όπως τα, String Quartet No 2 (2009),  Breath and Sound για σόλο φλάουτο (2018),  ‘’Antinomies’’ για φλάουτο και πιάνο (2019), ‘’Inner Spirit’’ για φλάουτο, βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο (2019), ‘’Monologue’’ για σόλο κλαρινέτο (1994)  και Elampsi για σόλο βιολί (2022). Με την ίδια εταιρεία (''Phasma Music'') έχουν δρομολογηθεί και νέες ηχογραφήσεις και συναυλίες, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται και ένα προσωπικό του CD που θα κυκλοφορήσει το 2024.

Έχει δώσει επανειλημμένως διαλέξεις και έχει διδάξει σε σεμινάρια σύνθεσης για τη σύγχρονη μουσική δημιουργία, όπου έχει παρουσιάσει έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών.

Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής και καθηγητής Σύνθεσης σε Ωδεία της Αθήνας και της περιφέρειας (Δωρικό Ωδείο, Ωδείο Nέας Tέχνης, Δημοτικό Ωδείο Iωαννίνων, Πρότυπο Ωδείο Aνατολικής Aττικής, Συμφωνικό Ωδείο, Δημοτικό Ωδείο Περιστερίου, Κλασσικό Ωδείο, Ωδείο Πρωτοπορία, Ωδείο Athenaeum, κ.ά). Αρκετοί μαθητές του διακρίθηκαν στο χώρο και άλλοι συνέχισαν σε μουσικά Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Διδάσκει στα Ωδεία Athenaeum, Πρωτοπορία και Κλασσικό.

Τα έτη 2010 έως το 2018 ήταν μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, για την εξέταση αιτημάτων πραγματοποίησης εκδηλώσεων στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού και άλλους σημαντικούς χώρους.

Aπό το 1994 είναι τακτικό μέλος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών και από το 2018 είναι μέλος (έφορος) του Διοικητικού Συμβουλίου.

Έργα του εκδίδονται από την Universal Edition Vienna, Austria.

Από τον Σεπτέμβριο του 2022 ο συνθέτης εκπροσωπείται για όλο τον κόσμο από την εταιρεία MUSICENTRY.

 

Soundcloud: https://soundcloud.com/christos-sp-anastassiou

YouTube: https://www.youtube.com/user/aplapedion/videos?view_as=subscriber

Blog: https://christosanastassiou.blogspot.com

Facebook: https://www.facebook.com/ChristosAnastassiou

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/christos-anastassiou-12221622/?originalSubdomain=gr

 

Λίγα λόγια για το έργο του Χρήστου Αναστασίου

Μελετώντας αρχικά τη μουσική προηγούμενων, και αργότερα μεταγενέστερα συγχρόνων σημαντικών συνθετών με στόχο να δημιουργήσει τους δικούς του μουσικούς διαδρόμους, αγνοώντας κάθε σύμβαση και κάθε περιορισμό, φωτίζει άλλα σημεία και άλλες οπτικές γωνίες του μουσικού «σύμπαντος», προσπαθώντας να δημιουργήσει μια προσωπική υφολογική γλώσσα.

Στη διαδικασία τη σύνθεσης χρησιμοποιεί εν γένει μια αλγοριθμική λογική. Μία εξελικτική δομή στον χρόνο που παράγει τιμές με βάση συγκεκριμένους κανόνες προσδιορισμού των μουσικών παραμέτρων μιας συνθετικής διαδικασίας.

Η συνθετική του προσέγγιση στην οργάνωση και ανάπτυξη του μουσικού του υλικού, είναι οι πολύπλοκες αριθμητικές σχέσεις, η χρήση αλγοριθμικών διαδικασιών για την ανάπτυξη του αρμονικού και του ρυθμικού μουσικού υλικού καθώς και των δομικών χαρακτηριστικών ενός έργου, η μετεξέλιξη των στοιχείων σε επιμέρους τάσεις, η τονική ανάπτυξη, οι οριζόντιες και κάθετες πολυμετρίες και πολυρρυθμίες, τα πολυεπίπεδα ρυθμικά μοτίβα και οι αρμονικοί συνδυασμοί.

Η ιδιαίτερη τονική ανάπτυξη, ο διαρκής μετασχηματισμός με τις συνεχείς αναδιατάξεις, η δημιουργία νέων μικρότερων συνόλων του αρχικού μουσικού υλικού, η διαρκώς αυξανόμενη πολυπλοκότητα, η μικροτονικότητα, η διάρθρωση των δυναμικών, οι μουσικές χειρονομίες (articulation), η ηχοχρωματική δομή, η διερεύνηση του ήχου και ο τρόπος που θα παραχθεί από κάθε όργανο, η χρήση μοντέλων τυχαιότητας με κάποιες ελεγχόμενες παραμέτρους (σε κάποια έργα του), η σημειογραφική απροσδιοριστία (interterminate notation) και η συνεχής διαμόρφωση του μουσικού υλικού, είναι χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου του.

Το κάθε του έργο έχει τη δική του φόρμα και το αρχιτεκτονικό του σχέδιο διαφέρει από κάθε άλλο. Ξεκινά από ένα μικρό στοιχείο το οποίο εξελίσσεται συνεχώς έχοντας απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης. Το σημαντικό γι’ αυτόν είναι η διαρκής κίνηση και η αδιάκοπη ροή της δομής. Η γραμμική του εξέλιξη συνυπάρχει με την αρμονική του τακτική. Ταυτόχρονα υπάρχει και η ανομοιότητα, η αντίθεση, η χρωματικότητα και η πολυπλοκότητα.

Σημαντική κατεύθυνση της δημιουργικής του πορείας επίσης, είναι η ηλεκτροακουστική μουσική και οι ηλεκτρονικές διαδικασίες γενικότερα οι οποίες διαμορφώνονται και καθορίζονται από τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, η εξερεύνηση του ήχου, του ρυθμού, της συνήχησης, της μικροτονικότητας, και τα πολυμεσικά έργα (multi-media).

Η εις βάθος εξερεύνηση της μουσικής και η εκμάθηση κάποιων προγραμματιστικών περιβαλλόντων και εργαλείων, τον βοηθούν να διευρύνει συνεχώς τον ορίζοντά του, να αντιληφθεί και να κατανοήσει τον κόσμο των ήχων.

Πεδία που ερευνά είναι η Ψυχοακουστική στη Μουσική με Υπολογιστές (Psychoacoustics & Computer Music) και η Mουσική του Περιβάλλοντος  (Music of the Environment).

H φιλοσοφία, τα μαθηματικά και η φυσική (που κοινό τους στοιχείο είναι η έμπνευση), τον απασχολούν πάντα στη δημιουργική διαδικασία, του ανοίγουν νέους ορίζοντες και τον ωθούν στο να δημιουργήσει έναν δικό του μουσικό κόσμο.

Stochasmos, for solo Flute (1991)

Echomorphes, for Flute and Vibraphone (2017)

Makron, for solo Flute (2012)

Satsang, for Flute and Alto flute (2017)

Breath and Sound, for solo Flute (2018)

Lament for Theodore, for solo Flute (2020)

Anavasis, for solo Tuba, Op. 124 (2022)

String Quartet No 2

Inner Spirit, for Flute, Violin, Viola and Violoncello (2019)

Palintropon, Op. 129, for Flute, Alto Sax, Trombone, Marimba, Vibraphone and Contrabass (2022)

Monologue, for solo Clarinet (1994)

Methexis, for Large Chamber Orchestra (1994)

Events, for saxophone Quartet (2000)

Nemesis, for Bass Clarinet- Violin - Mezzo-Soprano and Piano (2018)

Nomos, for String Quartet (1991)

Τα είδωλα γυμνά (Αγαλματοποιία) για Μεικτή Χορωδία, ποίηση Μενέλαος Λουντέμης (2017)

Epigrams, for Flute, Bb Clarinet, Violin, Violoncello and Piano (2004)

Diastasis, for Chamber Orchestra 2006)

Concerto for Piano No 1 Op. 121 (2020)

Variations, for flute, clarinet, violin and violoncello (1991)

Associations, for oboe, percussion, piano violin, viola and violoncello (1993)

 

Electroacoustic / Electronic Music

Anima Munti, for Electroacoustic Music, video, narrator and dance - theatrical team (2006)

In Aeternum, for Electroacoustic Mixed Music, Piano, Mezzo - Soprano, Video, Actress and Narrator (2016)

The other Side, Electronic Music (2017)

Ad infinitum, Electronic Music (2018)

Visions, Electronic Music (2018)

Invocation, Electronic Music (2022)

 

Duo

Satsang Op. 118, for Flute and Alto flute (2017)

 

Ensemble, Woodwind Quintet

A Memorable Fancy Op.144 for W.W. Quintet (2023)

 

Soundcloud: https://soundcloud.com/christos-sp-anastassiou

YouTube: https://www.youtube.com/user/aplapedion/videos?view_as=subscriber

Blog: https://christosanastassiou.blogspot.com

Facebook: https://www.facebook.com/ChristosAnastassiou

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/christos-anastassiou-12221622/?originalSubdomain=gr

 

Program Notes :

String Quartet No 2 Op. 92 (2009), Ex Quartet, recorded Poland 2018

Έργο βασισμένο πάνω στην ακολουθία Fibonacci. Χρήση αναλογιών στη δομή, στη ρυθμική, μετρική και φθογγική οργάνωση του έργου.

Ο μετασειραϊκός προσανατολισμός, το υλικό το οποίο αντλείται από σετ τονικών κλάσεων (pitch class sets) με βάση την ακολουθία Fibonacci, η ελεύθερη χρήση διαστημάτων κυρίως του ημιτονίου, η συνεχής αλλαγή χρήσης των δοξαριών (bows), τα pizzicatti, τα τρέμολο (tremolos), και η εκτεταμένη χρήση των αρμονικών (harmonics), έχουν ως στόχο τη δημιουργία μιας  διαρκούς μεταβαλλόμενης ανάπτυξης και ηχοχρωματικής μεταβολής.

Οι διαδοχικοί μετασχηματισμοί, η προεπιλεγμένη κυκλική διαστηματική αντιμετάθεση, (rotation), οι συνεχείς αναδιατάξεις των μοτιβικών τονικών κλάσεων, η χρήση καθρεφτιζόμενων (mirror) μερών, οι κανόνες και  η παραγώγιση (derivation) νέων υποσυνόλων, δημιουργούν συνεχώς νέες γεωμετρικές μετατοπίσεις και συμμετρίες.

Η πολυπλοκότητα, οι σύνθετες σχέσεις των ηχητικών εντάσεων οι περίπλοκες ρυθμικές παραλλαγές, και οι συνεχείς μετρικές μετατροπίες, δημιουργούν αλλαγές των ρυθμικών και τονικο-μελωδικών σχημάτων και μια πύκνωση του αρμονικού και αντιστικτικού ηχητικού υλικού, αποτελούν τα δομικά στοιχεία του έργου και δημιουργούν μια άλλη διάσταση στη δομή και την αισθητική του έργου.

Το String Quartet Νο 2 είναι έργο εξαιρετικής δυσκολίας, και έχει ιδιαίτερα υψηλές απαιτήσεις από τους ερμηνευτές.

«Γέννηση, κορύφωση, εξάντληση της ενέργειας και αποδόμηση των στοιχείων (κλασική περίπτωση εντροπίας)… πάγωμα στον χρόνο…»

 

Echomorphes for flute and vibraphone Op. 117 (2017) Phasma Music CD Daleth, Flute Iwona Glinka -Vibraphone Leszek Lorent

Το μουσικό υλικό του έργου είναι κύτταρα τριών και τεσσάρων φθόγγων τα οποία διευρύνονται με συνεχείς αναδιατάξεις, σε συνδυασμό με τροπικά στοιχεία.

H οργάνωση της ρυθμικής παραμέτρου, η τονική ανάπτυξη, τα στοιχεία της (διευρυμένης) επαναληπτικότητας και η διαρκής αυξανόμενη πολυπλοκότητα, περιγράφουν την αλληλεπίδραση των ηχητικών παραμέτρων, οι οποίες διαμορφώνουν τη μορφή του έργου.

Έργο με έντονο ρυθμικό χαρακτήρα, πολύπλοκη ρυθμική αγωγή, ανάπτυξη και μετρικές μετατροπίες, επιδιώκει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα καταδεικνύοντας παράλληλα και τις αυξημένες απαιτήσεις δεξιοτήτων της παρτιτούρας.

 

Elampsi Op. 126 for solo Violin (2021)

Έλλαμψη. Ψυχική λάμψη και φωτισμός από θεϊκή δύναμη.Ως φως της γνώσης, η έλλαμψη ανήκει στην παράδοση της δυτικής εικονοποιίας του φωτός, όπου η γνώση της αλήθειας συνδέεται με ένα λαμπερό καθαρό φως. Η επιστημολογία του Ιερού Αυγουστίνου ταυτίζει την κατανόηση της θεϊκής αλήθειας με την έλλαμψη, την εισροή φωτός.

 Η οργάνωση του ηχητικού υλικού γίνεται κατά ομάδες (group composition) και σύνολα τονικών κλάσεων (pitch class sets) κατά τρόπο συνδυαστικό και με δυνατότητα μεταλλαγής σε οποιαδήποτε σειρά, οι τρόποι επεξεργασίας των φωνών του κάθε γκρουπ, η αναδιάταξη του τονικού υλικού, οι κυκλικοί ισομετρικοί μετασχηματισμοί, η τονική μετατόπιση των αρχικών συνόλων τονικών κλάσεων, η συμπληρωματικότητα και η συνδυαστικότητα, έχουν ως αποτέλεσμα τη διατύπωση σχέσεων και ιδιοτήτων, οι οποίες καθορίζουν τη ρυθμική και τη χρονική οργάνωση του έργου.

Οι συνεχείς αλλαγές του τρόπου χρήσης του δοξαριού, η εκτεταμένη χρήση αρμονικών, η συχνή μεταβολή των δυναμικών και η χρήση συγκεκριμένων τύπων διαστηματικού περιεχομένου, δημιουργούν αλληλεπιδραστικές διαδικασίες, οι οποίες επενεργούν δυναμικά στο ηχητικό υλικό και στη φόρμα του έργου.

 

‘’Anavasis’’ for solo Tuba (2021) /Dedicated to Georgios- Theodoros Rarakos

Ρυθμικά μοντέλα, πολυμετρία και μετρικές μετατροπίες που δημιουργούν μια οριζόντια πολυμετρική και πολυρυθμική μορφή.

Αλγοριθμική διαδικασία με χρήση σετ τονικών κλάσεων (pitch class sets). Η συμμετρία επιτυγχάνεται με τις συνεχείς αναδιατάξεις, τις τονικές μετατοπίσεις (transpositions), τη συνδυαστικότητα και την συμπληρωματικότητα (complement), την αλλαγή του προσανατολισμού των ρυθμικο – μελωδικών συνόλων, τις κυκλικές μετατοπίσεις (rotation) και τις παραλλαγές.

Χρησιμοποιείται κυρίως ένας τύπος διαστηματικού περιεχομένου, η μικρή 2η και οι αναστροφές της).

Η επανάληψη των μελωδικών διαστημάτων και η συνεχής χρήση του ημιτονίου δημιουργούν μία συμπύκνωση του διάφωνου ηχητικού υλικού και αποδίδονται με έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τους περιορισμούς του οργάνου, αποβλέποντας σε έναν ηχοχρωματικό εμπλουτισμό και μαζί με τις άλλες τεχνικές, δημιουργούν ένα πλάνο διαρκούς μελωδικο – ρυθμικής παραλλαγής.  

 

A Memorable Fancy  Op. 144 for W.W. Quintet

Το ‘’A Memorable Fancy’’  Op. 144 είναι έργο γραμμένο για πέντε ξύλινα πνευστά όργανα. Γράφτηκε το 2023 και αντιπροσωπεύει μια εξαιρετικά προοδευτική προσέγγιση της μουσικής που συνδυάζει διάφορες συνθετικές προσεγγίσεις.

Το έργο αποτελείται από εννέα μέρη, με χαρακτηριστικά τις πολύπλοκες ρυθμικές και μελωδικές δομές που αλλάζουν συνεχώς, τις δυναμικές, την πολυφωνία και την πολυσημία, που δημιουργούν μια αίσθηση δυναμικής και κίνησης στη μουσική.

Η συνεχής ανάπτυξη των ρυθμικών μοτίβων και του φθογγικού υλικού, αντικατοπτρίζει την αναζήτηση της ταυτότητας της ανθρώπινης ύπαρξης σε έναν κόσμο όπου επικρατεί το χάος.

Το ‘’A Memorable Fancy’’  απαιτεί τεχνική εξειδίκευση από τους εκτελεστές και προσφέρει έναν πλούσιο και πολυεπίπεδο ήχο που εξερευνά την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης αντίληψης και της μουσικής εκφραστικότητας. Εξερευνά επίσης νέες τεχνικές και ηχητικά τοπία και αντιπροσωπεύει ένα ακόμα παράδειγμα της ανατρεπτικής και πειραματικής φύσης της σύγχρονης κλασικής μουσικής.

 

Breath and Sound Op. 120 για σόλο Φλάουτο

Το έργο δομείται πάνω σε μία σειρά με όλες τις πιθανές διατονικές, χρωματικές και μικροχρωματικές διαδοχές και τις δυνατές παραλλαγές τους.

Ο ήχος του φλάουτου αναδύεται τελικά μέσα από ανιούσες και κατιούσες διατονικές, χρωματικές και μικροχρωματικές μελωδικές γραμμές και η ανάπτυξη μιας τέτοιας φόρμας απαιτεί μια αρκετά πολύπλοκη οργάνωση.

Η γραμμική οργάνωση αποτελείται από ξεχωριστά οργανωμένα σημεία και ζητά από τον εκτελεστή τεχνική αρτιότητα και ευαισθησία.

 

Lament for Theodore Op. 125 για σόλο φλάουτο 

Αφιερωμένο στη μνήμη του συνθέτη, μαέστρου και καθηγητή (μου) Θόδωρο Αντωνίου

Στο έργο γίνεται χρήση μικρών μοτιβικών κυττάρων (cells) και των παραλλαγών του, που αποτελούν τη μουσική ιδέα μιας διαρκώς μεταβαλλόμενης ανάπτυξης.

Οι ιδιαίτερες τεχνικές εκτέλεσης του φλάουτου και οι παραγόμενες ιδιαίτερες αποχρώσεις του ήχου, εμπλουτίζουν την εκφραστικότητα του οργάνου, αναδεικνύουν τις  διαφορετικές δομικές λειτουργίες και τις συναισθηματικές εκφάνσεις του έργου, εκφράζουν τη μουσική του πολυπλοκότητα και ενισχύουν την αντίληψη του ακροατή.

 

Makron Op. 100, για σόλο Φλάουτο

Μακρόν, το τρίτο από τα επτά μέρη της ‘’Παράβασης’’ (από την αρχαία Ελληνική Τραγωδία).

Κατά τον Πολυδεύκη (IV, 112): Το ονομαζόμενο μακρόν στην Παράβαση είναι μια μικρή μελωδία, που τραγουδιόταν με μία αναπνοή.

Χρησιμοποιείται μια ρυθμική ανάπτυξη ενός ρυθμικού μοτίβου τριών ογδόων, στο 1ο και στο 3ο μέρος. Στο 2ο μέρος χρησιμοποιείται ελεύθερη ρυθμική ανάπτυξη.

Το φθογγικό υλικό παράγεται από το pitch class set: 0,1,3,7,10 με αναδιατάξεις και παραλλαγές.

Εξερευνά τις δυνατότητες του φλάουτου σε όλο το του φάσμα και οι τεχνικές που ζητούνται από τον εκτελεστή είναι απαιτητικές. Περιλαμβάνει ακολουθίες συνηχήσεων, με αχνές τονικές νύξεις, υποτονικές δομές, πολυδιάστατες τεχνικές και ακουστικές ιδέες που προσφέρουν ένα αρμονικά πλούσιο ήχο. Εκφράζει μια αφηρημένη αναφορά για την αναζήτηση της ανθρώπινης φύσης για κατανόηση και σύνδεση με τον κόσμο που την περιβάλλει.

 

Satsang Op. 118, για Φλάουτο και Άλτο Φλάουτο

Satsang είναι μια Σανσκριτική λέξη που σημαίνει "να συγκεντρωθούμε στην αλήθεια" ή πιο απλά, "να είμαστε η αλήθεια". Η αλήθεια είναι αυτό που είναι πραγματικό, αυτό που υπάρχει. Έτσι λοιπόν, παντού και σε όλα υπάρχει αλήθεια. Η Αλήθεια διευρύνει την εμπειρία, ανοίγει την καρδιά και ησυχάζει τη σκέψη.

Αντίθετα, η (έντονη) σκέψη, ο φόβος και η κριτική, περιορίζουν την εμπειρία στο να αντιληφθούμε την Αλήθεια, περιορίζουν την επαφή με την καρδιά και το μυαλό δεν είναι ποτέ ήσυχο.

 Είναι ένα έργο για δύο φλάουτα που προσφέρει έναν απαιτητικό μουσικό διάλογο μεταξύ των δύο εκτελεστών και χαρακτηρίζεται από πολυπλοκές ρυθμικές και μελωδικές δομές, που δημιουργούν έναν πυκνό ήχο.

Επηρεασμένο από την Τετρακτύ (Tetraktys) του Πυθαγόρα και το σύμβολο των 10 σημείων, το οποίο είναι διευθετημένο πυραμιδικά (1+2+3+4).

Χρησιμοποιείται ένα τετράχορδο pitch class set με διαδοχικούς μετασχηματισμούς, κυκλικές παραλλαγές και αναδιατάξεις. Η ρυθμική οργάνωση του έργου βασίζεται σε δύο ομάδες κυττάρων που μετασχηματίζονται διαρκώς.

 

Stochasmos (Meditation) Op 38, για σόλο Φλάουτο

Το έργο "Stochasmos" για σόλο φλάουτο είναι ένα συναισθηματικά φορτισμένο έργο με σκοπό την αναζήτηση νέων ήχων και τεχνικών.

Ξεκινά με έναν ατμοσφαιρικό χαρακτήρα, χρησιμοποιώντας τετράχορδα και τροπικό υλικό που αναδιατάσσονται και μετασχηματίζονται συνεχώς. Ο ήχος είναι συχνά απόκοσμος και ελεύθερος, με χαρακτηριστικό τις μετρικές μετατροπίες και την οριζόντια πολυρρυθμία.

Οι δυνατότητες του φλάουτου εκμεταλλεύονται επαρκώς στο έργο που περιλαμβάνει απαιτητικές τεχνικές. Ο σολίστ πρέπει να αναδείξει την ευαισθησία και την αντίληψή του για τον ήχο, και να δημιουργήσει μια ατμοσφαιρική αίσθηση.

Σκοπός του έργου είναι ένα ταξίδι στον κόσμο του πλούτου της μουσικής μέσα από την διερεύνηση διάφορων ηχητικών διαστάσεων, η ανάδειξη της διακριτικής αλλά και δυναμικής φύσης του οργάνου και η ικανότητα του σολίστ να ερμηνεύει περίπλοκες μουσικές ιδέες με ευαισθησία και εκφραστικότητα.

Έργα του σε CD (Phasma Music, Sarton Records)

  • Stochasmos for Flute, (1992), CD BETH
  • Makron for Flute (2012), CD ALEPH
  • Breath and Sound (2018), CD TWO MINUTES Solo Flute
  • Satsang for flute and alto flute (2017), CD TWO MINUTES - 2 Flutes
  • Echomorphes for Flute and Vibraphone (2017), CD DALETH
  • String Quartet No 2 (2009)
  • Lament for Theodore, for solo Flute (2020), CD LAMENT FOR THEODORE ANTONIOU
  • Anavasis for solo Tuba Op. 127 (2021)

 

Soundcloud: https://soundcloud.com/christos-sp-anastassiou

YouTube: https://www.youtube.com/user/aplapedion/videos?view_as=subscriber

Blog: https://christosanastassiou.blogspot.com

Facebook: https://www.facebook.com/ChristosAnastassiou

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/christos-anastassiou-12221622/?originalSubdomain=gr

 

Τα cookies μας βοηθούν να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας την ιστοσελίδα μας, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.